روح و مراتب آن در قرآن کریم به روایت وبلاگ «منتخب تفاسیر»
وبلاگنویس «منتخب تفاسیر» که در سرویسدهنده بلاگفا بهروز میشود، در پست اخیر خود به موضوع «روح و مراتب آن در قرآن کریم» پرداختهاست.
به گزارش قرآن بلاگ به نقل از بخش وبلاگ خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگنویس «منتخب تفاسیر» به نشانیhttp://mnemooneh.blogfa.com با توجه به آیات متعدد قرآن کریم به تفسیر کلمه روح اشاره کردهاست.
وی مینویسد: «در قرآن کریم کلمه «روح» که متبادر از آن مبدأ حیات است، مکرر آمده، و آن را منحصر در انسان و یا انسان و حیوان به تنهایى ندانسته، بلکه در مورد غیر این دو نیز روح را اثبات کردهاست.»
بلاگر تعدادی از این آیات را عنوان کرده و مینویسد: «در آیه فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا(سوره مریم، آیه 17)، و در آیه وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا"(سوره شورى، آیه 52) و در آیاتى دیگر در غیر مورد انسان و حیوان استعمال کرداست. پس معلوم مىشود روح یک مصداق در انسان دارد، و مصداقى دیگر آن در غیر انسان معنا میشود.»
وی ادامه میدهد: «در قرآن چیزى که صلاحیت دارد معرف روح باشد، نکتهاى است که در آیه یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی(سوره اسراء، آیه 85) است، که مىبینیم آن را به طور مطلق و بدون هیچ قیدى آورده، و در معرفیش فرموده: روح از امر خداست.»
نویسنده در ادامه به معنای امر خدا با توجه به آیهای از قرآن پرداخته و مینویسد: «در آیه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ فَسُبْحانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ(سوره یس، آیات 82 و 83)، فرموده که «امر» او همان کلمه و فرمان ایجاد بوده که عبارت است از هستى، اما نه از این جهت که (هستى فلان چیز و) مستند به فلان علل ظاهرى است، بلکه از این جهت که منتسب به خداى تعالى است و قیامش به اوست.»
کاربران میتوانند در آرشیو موضوعی این وبلاگ تفاسیر سورههای قرآن کریم را مشاهده کنند
نظرات شما: نظر